امام رضا

امام رضا
 

برنامه زندگي چيست؟ 
علي بن موسي الرضا (ع) دراين ارتباط مي فرمايند: اگر جواني از جوانان شيعه را بيابم که در مقام فراگيري دانش در دين نباشد، او را ملامت مي کنم، زيرا بر او لازم است موازين ديني را که برنامه زندگي اوست، بياموزد. 
دين شناسي کليد بينش و دل آگاهي جوانان و سبب زنده نگهداشتن گرايش ديني و باطراوت ماندن روحيه کاوشگري در آنهاست و به قول دانشمندان غرب همواره مذهب را در بين آنها مطابق شرايط زمان و مکان نگاه مي دارد و اين عامل در واقع نيروي حياتبخش اسلام و تاجي درخشان بر تارک آيين جعفري است . 
طبق اين حديث يکي از اساسي ترين و عمومي ترين مسائل حياتي و اجتماعي براي هر جوان فراگيري مسايل ديني است و افرادي که در امور ديني و معنوي جاهل و بي اطلاعند، بايد از مجتهد و مرجع که در امر دين خبره و آگاه است، تقليد کنند. 

راز قرآن آموزي 
علي بن موسي الرضا(ع) در حديث ديگري مي فرمايند: براي خانواده خود بهره اي از قرآن کريم ، قرار دهيد، زيرا در خانه اي که قرآن قرائت شود، گشايش براي ساکنان فراهم آيد و خيرش فراوان شود و اهل خانه در برکت و فزوني باشند. 
بي شک در اين سخن حکيمانه امام هشتم(ع) رازي نهفته است. حضرت امام خميني (ره) درباره با راز نهفته در اين حديث فرموده است: قرآن کتابي است جامع و حاوي همه گونه معارف، از معرفة الذات تا معرفة الافعال و از مقاصد مهم آن، تطهير باطن انسانها از پليديها و تحصيل سعادت است. هر طايفه اي به قدر استعداد خود از اين کتاب استفاد مي کند. قرائت آن ثواب و پاداش الهي را در بر دارد و چنانچه قاري با ديد تعليم و تربيت در آن به تعمق بپردازد، به هدايت، تعليم و نور طريق سلوک انسانيت دست مي يابد. 
امام رضا (ع) در جاي ديگر مي فرمايند: قرآن ريسمان محکم خداست، وسيله اطمينان بخش و راه مستقيم اوست، راهي است که به بهشت منتهي مي شود، سبب نجات و رهايي از آتش دوزخ است، قرآن با گذشت زمان کهنه و فرسوده نمي شود و بحث و گفتگو از آن سبب کاستي آن نمي گردد، زيرا به زمان معيني اختصاص ندارد. 
همچنين امام رضا (ع) از پدرش روايت مي کند که مردي از امام صادق (ع) پرسيد: چرا چنان است که قرآن هر چه بيشتر پخش شود و بيشتر مورد بحث قرار گيرد، تازه تر و شادابتر مي شود؟ 
در پاسخ فرمود: خداي متعال آن را مخصوص زماني خاص غير از زمانهاي ديگر، قرار نداده است (خداوند قرآن را براي زمان معين و مردمي مشخص مقرر ننموده است) به همين جهت است که در هر زمان ، نو و جديد و در نزد هر قوم تازه است تا روز قيامت. 
ناپلئون سياستمدار معروف جهان، روزي وارد کتابخانه شد و دستور داد کتابي را برايش بياورند. مترجم ، کتابي را که آورد، قرآن بود و به اين آيه برخورد که «ان هذا القرآن يهدي للتي هي اقوم وبشر المومنين» اين آيه را براي وي ترجمه کردند. پس از بازگشت ، ناپلئون آن شب را به اين انديشه بود و خواب راحتي نداشت. فردا دوباره در کتابخانه دستور داد تا آياتي از قرآن را برايش ترجمه کردند و روز سوم نيز، آنگاه دو جمله تاريخي اش را ابراز داشت و گفت : 
آنچه من احساس کردم و از اين کتاب استفاده نمودم ، اين است که: اگر مسلمانان به دستورهاي جامع اين کتاب عمل نمايند، روي ذلت و خواري را نخواهند ديد، مگر اينکه ما در ميان آنان و قرآن جدايي بيفکنيم. 
امام رضا (ع) فرمود: اگر بخواهم قرآن را در کمتر از سه روز به پايان رسانم، مي توانم ولي من به هر آيه اي که مي رسم، در معناي آن مي انديشم، همچنين در شان نزولش و زمان نزولش مطالعه و فکر مي کنم.

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:
| سه شنبه 19 اسفند 1393برچسب:امام,رضا,حرم, ||  فاطمه
شفا... حدیث... ساعت بزرگ و قدیمی صحن ازادی قدیمی ترین درب موزه یک رواق بجای سرای وزیرنظام... اقا سلام.... یارضا... عکس ازنقاره زنی.... اقا جان.... سلام... پنج داستان کوتاه وزیبا از زندگی امام سفارشات امام رضا جهت تربیت فرزندان نگاهی گذرا ب زندگی امام شبی تنها... بحث و گفت و گو میان امام رضا ومامون.... گنبد زرد طلا... عکس....
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : محـض رضـا علیه السّلام